Grundläggande förståelse för AI och färdiga övningar att använda i undervisningen.
Lärare behöver utveckla sin undervisning för att lära eleverna att hantera AI och förstå sin omvärld. Den här boken hjälper dig som svensklärare att se både möjligheter och utmaningar med att använda AI i klassrummet. Du får dessutom färdiga övningar att använda i undervisningen.
Med lanseringen av ChatGPT och andra generativa AI-verktyg har skolans förutsättningar förändrats i grunden. Med de nya AI-verktygen ställs både lärare och elever inför nya utmaningar. Hur motiverar vi våra elever att träna upp sitt skrivande när ett datorprogram kan skapa texter på sekunder? Vilka verktyg behöver vi för att stå emot en ändlös mängd AI-genererad desinformation? Och hur ska lärare veta ifall elevers inlämningar har skapats av eleven eller AI?
Boken AI för svensklärare är indelad i två delar. I del ett får du en grundläggande orientering i vad AI är, hur generativ AI fungerar, liksom en genomgång av olika verktyg. Boken belyser också de begränsningar och risker som följer, bland annat när det gäller källkritik, upphovsrätt och etiska utmaningar.
I del två ligger fokus på tillämpningen av AI. Du får vägledning i hur du kan arbeta med diskussioner kring etik, ansvar och framtida yrkesliv. Du får färdiga övningar, tydligt beskrivna arbetsområden och exempel på hur AI kan stödja i arbetet med argumenterande och utredande text, retorik och grammatik, språklig variation och språkhistoria samt litteratur, lässtrategier och kreativt skrivande.
Du får också stöd i hur AI kan användas i planering, bedömning och återkoppling.
Boken är skriven för dig som arbetar på högstadiet och gymnasiet.
Fredrik Livijn är gymnasielärare i svenska och IKT-pedagog med mångårig erfarenhet av undervisning på grundskola och gymnasium.
Formgivare: Anna Söderberg.