Att förmedla hopp och framtidstro till barnen är ett av de allra viktigaste uppdragen för förskolan idag. I en komplex och oviss samtid är det lätt att känna hopplöshet och oro. Risken att sprida dessa känslor vidare till barnen kan vara stor.
I förskolan finns gemensamma berättelser och minnen som berättar om både historia, samtid och en möjlig framtid. I förskolan finns lärandemöjligheterna, goda villkor för utveckling och omsorg, och tron på barnen. Genom ett pedagogiskt förhållningssätt kan förskolan bygga resiliens, relationer, pedagogisk takt, kärlek och medkänsla. Att låta lärande och kulturella uttryck och intryck vara i centrum i ett sådant förhållningssätt är centralt för att utveckla barns engagemang, nyfikenhet och metakognition. Allt detta kan sammantaget bygga hopp och framtidstro.
Förskolan som plats för hopp och framtidstro lyfter fram det pedagogiska arbetet med hopp och framtidstro och ger olika perspektiv på att tänka kring och arbeta med det. Den innehåller hoppfulla stigar att vandra vidare på, väl förankrade i relevant forskning och läroplan.