Hur kan vi göra läsning till något som känns levande, roligt och viktigt för eleverna på fritidshemmet?
Vägar till läsengagemang – inspiration och möjligheter är en bok för dig som arbetar på fritidshemmet och vill göra läsning till en naturlig del av verksamheten. På fritidshemmet finns stora och unika möjligheter att främja elevers läsning i verkliga situationer, där elevernas erfarenheter är med och bygger läsengagemang.
Boken hjälper dig att skapa breda ingångar till läsning utifrån fritidshemmets uppdrag. Med hjälp av enkla och lekfulla sätt att arbeta kan du ta vara på de rutiner som redan finns under dagen och göra plats för berättelser.
Som stöd i ert arbete med att stärka elevernas läsning på fritidshemmet har Kim Sjöberg arbetet fram modellen LÄSVÄG. Modellen hjälper dig att hitta inspirerande sätt att väcka nyfikenhet, planera, utvärdera och skapa läsglädje. Dina elever får vara med och skapa, lyssna och delta i textsamtal tillsammans.
Vägar till läsengagemang är uppdelad i två delar. Den första delen ger en bakgrund och kunskap om läsning, och den andra delen ger tips och konkreta upplägg för hur läsning kan ta en större plats på fritidshemmet. En läsning som inte blir tillfällig, utan som byggs in i fritidshemmets rutiner med hjälp av ett medvetet förhållningssätt. I boken finns Fritidsfunderarna , vilket gör boken till ett praktiskt redskap både för egen utveckling och i kollegiala samtal. Till boken finns en film och kopieringsunderlag på nok.se.