Skapa lärmiljöer i förskolan som är hälsofrämjande, inkluderande och flexibla.
Hur bygger vi en hållbar organisation där alla barn kan vara delaktiga, utvecklas och lära på sina villkor? Den här boken visar hur det specialpedagogiska perspektivet kan bli en drivkraft i förskolans systematik och praktik med fokus på processkompetens, tillgänglig undervisning och samsyn i arbetslagen. Utifrån gedigen yrkeserfarenhet och forskning synliggör författarna hur arbetet kan organiseras, genomföras och följas upp på ett systematiskt och hållbart vis.
Genom medvetna strukturer, tydliga processer och ett gemensamt förhållningssätt kan det specialpedagogiska perspektivet genomsyra hela verksamheten – inte som en avskild funktion i åtgärdande syfte utan som en integrerad del av det främjande och förebyggande arbetet. Boken ger dig som är förskollärare, rektor eller specialpedagog stöd att integrera barnhälsoarbetet i hela organisationen och skapa lärmiljöer som är hälsofrämjande, inkluderande och flexibla från början.
Boken vänder sig till dig som vill förstå hur specialpedagogik kan bidra till en mer tillgänglig, inkluderande, likvärdig och långsiktigt fungerande förskola. Den ger redskap för arbetslaget att upptäcka behov, skapa samsyn och hitta lösningar med barnen i centrum.
Anna Samsioe och Pernilla Unevik är båda specialpedagoger och arbetar som centrala utvecklingsledare i Österåkers kommun. Med boken hoppas de kunna lyfta fram specialpedagogikens funktion och betydelse så att kompetensen bättre kan tillvaratas i förskolans verksamhet.
Formgivare omslag: Anna Hild.