Så skapas samsyn i förskolan – för en likvärdig utbildning.
Hur kan en välplanerad struktur minska stress, frigöra tid och skapa bättre förutsättningar för barnens lärande i förskolan? I den här boken visar Sanna Wisäter hur man steg för steg skapar trygghet, tydlighet och kvalitet för både barn och pedagoger där alla vet vad, hur och varför något görs. Det höjer kvaliteten och ökar likvärdigheten i förskolan.
Boken visar hur en genomtänkt fördelning av ansvar, planering av tid och anpassning av miljön kan skapa tydlighet och arbetsro i förskolans vardag. Genom exempel på arbetslagets samspel, kommunikation och ledarskap i vardagen får läsaren verktyg att utveckla en hållbar struktur som stödjer både barn och pedagoger.
Boken bygger på tre nivåer av struktur – ramstruktur, yttre struktur och inre struktur – som tillsammans ger riktning och stabilitet i det pedagogiska arbetet. Här finns konkreta exempel, modeller och reflektionsfrågor som hjälper arbetslaget att skapa samsyn kring mål, arbetssätt och förhållningssätt.
Genom bokens exempel får läsaren verktyg för att planera dagen med tydliga roller, rutiner och flöden, utveckla reflektion och analys i planeringen samt knyta ihop vardagens moment med läroplanens mål. Boken visar hur dokumentation, lek, övergångar och undervisning kan vävas ihop till en helhet som stärker barnens lärande och pedagogernas professionalitet.
Struktur i förskolan är ett praktiskt stöd för rektorer, förskollärare, förste förskollärare och utvecklingspedagoger som leder och utvecklar verksamheten.
Sanna Wisäter har lång erfarenhet av att arbeta i förskolan som förskollärare, handledare, verksamhetsutvecklare och ledare.