Ordet affärsmodell används allt oftare för att beskriva hur ett företags verksamhet hänger ihop. Allt fler vill dessutom skapa affärsmodeller som är socialt och miljömässigt hållbara – inte bara ekonomiskt lönsamma.
Den här boken analyserar det världsledande skoföretaget Icebug, som formulerat ett ambitiöst övergripande mål: ”to be a changemaker for a society where people can thrive on a planet in balance”. Detta mål är integrerat i både ägardirektiv och bolagsordning och påverkar utformningen av hela affärsmodellen.
Baserat på teorier om affärsmodeller, triple bottom line, ägare, strategi och styrning – samt djup kunskap om Icebugs arbete – presenterar vi modeller och metoder som hjälper dig att analysera, förstå och utveckla en hållbar affärsmodell.
• Många ägare har högre ambitioner än att bara skapa avkastning på det egna kapitalet
• En hållbar affärsmodell beskriver företagets ekonomiska, miljömässiga och sociala prioriteringar. Den är beroende av långsiktiga relationer med externa partners och underleverantörer
• Verksamhetsstyrningen skapar dialoger om målen och om hur det går. Den bidrar till att förverkliga affärsmodellen
• Styrningen utövas på flera arenor: struktur, procedur och kultur
• Medarbetarna bidrar med idéer om hur affärsmodellen kan utvecklas.
ArbetstitelHållbara affärsmodeller - Ägare, strategi och styrning
Standardpris449.00
Illustrerad
Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
IsContractProduct
Inlaga
Sidor222
Publiceringsdatum2026-01-13 00:00:00
FörfattareMathias Cöster & Carl-Johan Petri
erpOwnsPrice
Kort BeskrivningOrdet affärsmodell används allt oftare för att beskriva hur ett företags verksamhet hänger ihop. Allt fler vill dessutom skapa affärsmodeller som är socialt och miljömässigt hållbara – inte bara ekonomiskt lönsamma...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
SeriesTitle
BokinfoStatusCode10